Veelgestelde vragen - Meestgestelde vragen omtrent corona

Gaat mijn vakantie door?

Prijsvrij Vakanties werkt als online reisbureau samen met diverse reisorganisaties. Zij bepalen wanneer reizen doorgang kunnen vinden of geannuleerd moeten worden. 

Op dit moment geldt er een negatief reisadvies vanuit de Nederlandse Overheid. Wanneer jouw reis geen doorgang kan vinden zullen wij je hier proactief over informeren, dit gebeurt ongeveer 2 weken voor je geplande vertrek. Tot die tijd vragen we je om onze berichtgeving af te wachten. 

Wat betekent code oranje?

Code oranje is geen reisverbod, het is een verscherpt reisadvies afgegeven door Buitenlandse Zaken. Hierbij adviseert de overheid een verhoogde waakzaamheid.

Code lichtoranje is een advies waarbij reizen wel mogelijk is, maar de autoriteiten van deze vakantiebestemmingen leggen maatregelen op zoals een verplichte coronatest of quarantaine bij aankomst. 

Ga je op vakantie naar een bestemming die code oranje heeft? Dan is het belangrijk om je goed voor te bereiden.

Op dit moment is er voor alle bestemmingen een code oranje of rood van toepassing, dit betekent dat niet noodzakelijke reizen worden afgeraden door de Belgische Overheid. 

Wat is het reisadvies op bestemming?

Op dit moment is er een negatief reisadvies van toepassing, dit betekent dat niet noodzakelijke reizen met worden afgeraden door de Belgische Overheid. Daarom zijn buitenlandse reizen in deze periode niet meer bij ons te boeken. Je kunt uiteraard wel alvast je zomervakantie boeken, dat is een fijn vooruitzicht! 

Heb je een vakantie geboekt voor deze zomer, en ben je benieuwd naar de maatregelen van jouw vakantieland? Dan kun je het reisadvies voor jouw bestemming terugvinden op www.prijsvrij.be/reisadvies. 

Wat gebeurt er met mijn vakantie bij code oranje?

Wordt jouw vakantie in 2021 door de reisorganisatie geannuleerd vanwege een code oranje of rood op/naar je vakantiebestemming dan zullen wij je reissom binnen 2 weken retourneren (conform ANVR voorwaarden). Geldig voor alle boekingen gemaakt vanaf 22-12-2020.

* Met uitzondering op alle vakanties van reisorganisaties Solfly en De Jong Intra Vakanties, hierin volgen wij hun beleid.
* De SGR bijdrage blijft altijd verschuldigd, ook in geval de reis geannuleerd wordt.

Hoe kan ik omboeken?

Heb je een vakantie geboekt, maar wil je deze liever omboeken naar een andere vertrekdatum? Dat kan! Neem contact op met onze klantenservice via e-mail of telefoon en wij kijken graag met je mee naar de mogelijkheden.

Let op: Ook in de huidige situatie is omboeken niet kosteloos. Dit komt omdat de vliegtickets “non-refundable” zijn (dit houdt in dat luchtvaartmaatschappijen geen geld teruggeven als een vlucht op initiatief van de boeker geannuleerd wordt). Ook hotels kunnen annuleringskosten hanteren aangezien zij kamer(s) voor jou vrij hebben gehouden.

Ga je op vakantie naar een bestemming die code oranje is? Dan zul je uiterlijk twee weken voor vertrek door ons geïnformeerd worden over de doorgang van je vakantie.

Hoe kan ik annuleren en wat zijn de kosten?

Zelf een vakantie annuleren kost nagenoeg altijd geld. De reden hiervoor lees je hierboven bij “hoe kan ik omboeken?”. De annuleringsvoorwaarden die bij jouw reisorganisatie van toepassing zijn vind je hier: www.prijsvrij.be/veelgestelde-vragen/mijn-vakantie/annuleren.

Prijsvrij Vakanties ziet er op toe dat alle partner -reisorganisatoren ook volgens de door hen gepubliceerde annuleringsvoorwaarden handelen.

Is het veilig en verantwoord om nu te vliegen?

Op dit moment is er voor alle bestemmingen een code oranje van toepassing, dit betekent dat niet noodzakelijke reizen met vertrek t/m eind maart worden afgeraden  door de Nederlandse Overheid.

Stap je toch het vliegtuig in? Dan staat jouw veiligheid en de veiligheid van het vliegpersoneel voorop! Daarom hebben de meeste luchthavens en vliegmaatschappijen veiligheidsmaatregelen genomen. Zo ga je met een prettig en veilig gevoel op reis.

Bekijk hieronder de veiligheidsmaatregelen voor jouw vliegmaatschappij:

Word ik teruggehaald als er een nieuwe uitbraak komt?

Wij garanderen dat wij al onze klanten weer veilig thuis brengen, zodat jij onbezorgd van jouw vakantie kan genieten. Er wordt door ons, net zoals bij de eerste corona-uitbraak in maart 2020, niemand in het vakantieland achtergelaten. Check hier de voorwaarden.

Zolang de door jou geboekte terugvlucht nog op de planning staat zullen wij je niet eerder terughalen naar Nederland. Wanneer je terugvlucht toch geannuleerd wordt regelen wij uiteraard vervangende vluchten om je terug naar huis te brengen.

Ben ik verzekerd voor corona tijdens mijn vakantie?

Ga je op vakantie dan is het belangrijk bij je reisverzekering na te vragen waarvoor je wel en niet gedekt bent.