Wat vervelend dat je vlucht is geannuleerd! We begrijpen dat dit erg frustrerend is. Gelukkig zijn er regels die jouw rechten als reiziger beschermen.
Wanneer je vlucht is geannuleerd, heb je in sommige gevallen recht op compensatie van de luchtvaartmaatschappij. Dit is vastgelegd in de Europese wetgeving (Verordening 261/2004). De luchtvaartmaatschappij blijft altijd verantwoordelijk voor de afhandeling van de compensatie, ook als je jouw reis via Prijsvrij Vakanties hebt geboekt.
Goed om te weten: als we van de luchtvaartmaatschappij het bericht ontvagen dat een vlucht is geannuleerd waardoor je mogelijk recht hebt op compensatie, ontvang je hierover automatisch een e-mail van ons. In dit artikel leggen we uit hoe je de compensatie kunt aanvragen.
Wanneer heb je recht op compensatie?
Je hebt mogelijk recht op een vergoeding als:
- Je vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek is geannuleerd;
- Je geen passende alternatieve vlucht hebt gekregen die dicht bij je oorspronkelijke vertrektijd en aankomsttijd ligt.
Hoe hoog is de compensatie?
De hoogte van de vergoeding hangt af van de lengte van je vlucht:
Binnen de EU
Vluchten tot 1500 km: € 250
Vluchten van meer dan 1500 km: € 400
Buiten de EU
Vluchten tot 1500 km: € 250
Vluchten van 1500 tot 3500 km: € 400
Vluchten van meer dan 3500 km: € 600
Krijg je een andere vlucht aangeboden en kom je maar een paar uur later aan? Dan kan de compensatie soms worden verlaagd.
Hoe vraag ik de compensatie aan?
Je kunt ervoor kiezen om zelf een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Wil je liever hulp? Dan kun je ook een claimstichting of je rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen.
Let op: sommige organisaties vragen een vergoeding als ze de claim voor je indienen.
Meer informatie over jouw rechten bij annuleringen vind je ook op de website van de Rijksoverheid.