Prijsvrij Vakanties ontvangt schikkingsbedrag €4,22 miljoen

's-Hertogenbosch, 22 maart 2021

Prijsvrij Vakanties is tot schikkingen gekomen met D-reizen (D-rT) en de curatoren van het inmiddels failliete Neckermann Reizen (Thomas Cook). En ontvangt een schikkingsbedrag van €4,22 miljoen. De schikkingen betekenen het einde van een juridisch gevecht, over concurrentievervalsing, dat bijna zes jaar heeft geduurd.

In 2014/15 leidden onderlinge afspraken tussen D-Reizen en Neckermann bijna tot de ondergang van Prijsvrij. Online reisbedrijf Prijsvrij kocht destijds een groot deel van de reizen voor haar klanten in bij Neckermann. Ongeoorloofde afspraken tussen Neckermann en D-reizen, de laatste is een directe concurrent van Prijsvrij, maakten dit echter vrijwel onmogelijk. Het reisbedrijf uit Den Bosch moest hierdoor destijds bijna haar deuren sluiten en leed een schade die opliep tot meer dan €30 miljoen. In 2018 oordeelde de meervoudige kamer van de Rechtbank Amsterdam al dat Neckermann en D-reizen op ongeoorloofde wijze afspraken hadden gemaakt ten nadele van Prijsvrij. Neckermann ging na deze uitspraak in hoger beroep, maar de zaak wordt nu, drie jaar later, alsnog met schikkingen afgesloten.

De schikking is voor Prijsvrij de afsluiting van een gitzwarte periode. Marc Van Deursen, CEO en oprichter Prijsvrij vakanties: "Gezien de huidige uitdagingen die de wereldwijde pandemie veroorzaakt voor de reisbranche en het feit dat Neckermann (Thomas Cook) ondertussen failliet is, kunnen we vrede hebben met deze schikkingen. Daarnaast is D-reizen inmiddels in nieuwe handen. De nieuwe CEO heeft duidelijk gemaakt dat hij dergelijk handelen binnen zijn organisatie absoluut niet tolereert. Samen met hem zijn we dan ook in korte tijd tot een goede schikking gekomen.”

Handelswijze D-reizen en Neckermann veroorzaakte 70% omzetverlies Prijsvrij

Er wordt nog wel gekeken naar de rol die de voormalige bestuurders van Neckermann en D-reizen hebben gespeeld in de ongeoorloofde onderlinge afspraken. “Als je willens en wetens de mededinging regels op zo een grove wijze denkt te kunnen schenden. En daarmee ook nog de werkgelegenheid van meer dan 100 personeelsleden in groot gevaar brengt. Dan moet je begrijpen dat daar een serieus risico aan kleeft. Wij verloren door de samenspanning tussen D-reizen en Neckermann destijds in korte tijd 70% van onze omzet. En het was overduidelijk dat beide partijen daarmee dachten Prijsvrij Vakanties de nek om te kunnen draaien”, aldus Van Deursen.

Prijsvrij betreurt noodzaak rechtszaken misstanden reisbranche

Ondanks de opluchting bij Prijsvrij, betreurt het reisbedrijf dat de handelswijze van sommige partijen binnen de reisbranche überhaupt vraagt om dergelijke rechtszaken. Ook Corendon is bijvoorbeeld enige tijd geleden veroordeeld voor het schenden van het level playing field jegens Prijsvrij Vakanties. Bij het Gerechtshof in Amsterdam loopt tegen Corendon nog een soortgelijke procedure als de nu afgeronde zaak tegen Thomas Cook/Neckermann Reizen.
Ook heeft de beroepscommissie van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) het SGR-bestuur vorig jaar teruggefloten. Toen zij tijdens de eerste Vlaamse COVID-19 lockdown Prijsvrij, één van de financieel gezondste reisbedrijven van België, op valse gronden probeerde te royeren. Deze misstanden zijn volgens Prijsvrij vooral het gevolg van de verwevenheid van functies en personen van gevestigde reisbedrijven, de branche organisatie ANVR en het garantiefonds de SGR.
Saillant detail is het feit dat de destijds betrokken D-rt CEO Don Kaspers ondertussen de directie voert over het, door de staat gefinancierde Voucher fonds, dat de afgelopen weken veelvuldig in het nieuws kwam.